• Phone021-55927948-9
  • Emailinfo@rolforming.ir
  • Addressاتوبان آزادگان/شهرک صنعتی صالح آباد/فاز پنجم/پلاک 1094
  • Open Hours9صبح تا 9شب

آیا در خم‌کاری گرم، رنگ یا روکش می‌سوزد؟ (تحلیل هزینه‌ها و راهکارهای کارگاهی)

آیا در خم‌کاری گرم، رنگ یا روکش می‌سوزد؟ (تحلیل هزینه‌ها و راهکارهای کارگاهی)

تصور کنید به عنوان یک تامین کننده در بازار آهن شادآباد، یک سفارش خرید عمده لوله رنگ شده برای یک پروژه بزرگ در کیش دریافت کرده‌اید. کارفرما پس از تحویل بار، درخواست خدمات خمکاری با شعاع‌های بسیار تند و خاص را دارد که فقط با روش “خم‌کاری گرم” امکان‌پذیر است. اولین سوال فنی که به ذهن می‌رسد و می‌تواند کل برآورد هزینه ساخت را تحت تاثیر قرار دهد این است: آیا در فرآیند خم‌کاری گرم، آن پوشش رنگی زیبا یا روکش گالوانیزه ارزشمند، سالم می‌ماند؟

خم‌کاری گرم به معنای حرارت دادن لوله تا دمای سرخی (معمولاً بالای ۸۵۰ درجه سانتی‌گراد) است. در این دما، هر نوع پوشش رنگی (آلی) و حتی پوشش گالوانیزه (فلزی) به طور کامل و غیرقابل برگشت، می‌سوزد، اکسید می‌شود و از بین می‌رود.

این مقاله به صورت جامع توضیح می‌دهد که چرا این اتفاق یک حقیقت غیرقابل اجتناب در صنعت است، چه راهکارهایی برای آن وجود دارد و چگونه باید برای استعلام قیمت و برنامه‌ریزی پروژه‌های خود این نکته را در نظر بگیرید تا از ضررهای پیش‌بینی نشده جلوگیری کنید.

چرا پوشش‌ها در کوره خم‌کاری دوام نمی‌آورند؟

برای درک بهتر موضوع، باید به ماهیت پوشش‌ها و دمای فرآیند نگاهی بیندازیم. هدف از خم گرم، رساندن فولاد به حالتی است که به راحتی شکل بگیرد. این دما برای انواع مختلف فولاد متفاوت است اما همیشه بسیار بالاست.

  1. پوشش‌های رنگی (اپوکسی، پلی‌استر، کوره‌ای): این پوشش‌ها از ترکیبات آلی و پلیمری ساخته شده‌اند. این مواد پایداری حرارتی بسیار محدودی دارند. اکثر آن‌ها در دمای بالای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد شروع به تجزیه شدن می‌کنند و در دمای ۸۵۰ درجه، چیزی جز خاکستر سیاه و دود از آن‌ها باقی نمی‌ماند. این یک واکنش شیمیایی مسطصناً سریع است.
  2. پوشش گالوانیزه گرم (Hot-Dip Galvanizing): این پوشش از یک لایه فلز “روی” (Zinc) تشکیل شده است. نقطه ذوب فلز روی حدود ۴۱۹.۵ درجه سانتی‌گراد است. وقتی شما لوله را تا دمای ۸۵۰ درجه حرارت می‌دهید، لایه روی نه تنها ذوب می‌شود، بلکه به نقطه جوش خود (۹۰۷ درجه) نزدیک شده و به سرعت با اکسیژن هوا ترکیب (اکسید) می‌شود. در عمل، کل پوشش محافظ در ناحیه حرارت‌دیده از بین می‌رود.

راهکار منطقی و اقتصادی: تغییر ترتیب عملیات

از آنجایی که نمی‌توان جلوی سوختن پوشش را گرفت، تنها راه حل هوشمندانه، اجرای خم‌کاری قبل از اعمال پوشش است. این روش استاندارد در تمام پروژه‌های صنعتی و ساختمانی معتبر است.

  • مرحله اول: ساخت قطعه: ابتدا لوله خام (معروف به لوله سیاه) را بر اساس نقشه‌های مهندسی برش داده و با هر روشی که لازم است (گرم یا سرد) خم کنید.
  • مرحله دوم: آماده‌سازی سطح: پس از خمکاری، سطح قطعه باید از هرگونه آلودگی، چربی و پوسته‌های اکسیدی که در اثر حرارت ایجاد شده، پاک‌سازی شود. این کار معمولاً با سندبلاست انجام می‌گیرد.
  • مرحله سوم: اعمال پوشش نهایی: حالا قطعه‌ی تمیز و نهایی شده برای پوشش‌دهی ارسال می‌شود. می‌توانید آن را گالوانیزه گرم کنید یا با سیستم رنگ صنعتی چندلایه بپوشانید.

این رویکرد تضمین می‌کند که یک پوشش یکپارچه و با کیفیت، تمام سطح قطعه، از جمله حساس‌ترین نقاط یعنی محل خم‌ها را به طور کامل محافظت کند. این موضوع برای پروژه‌هایی در مناطق مرطوب مانند شهرهای شمالی یا عسلویه حیاتی است.

“یک اشتباه رایج بین پیمانکاران تازه‌کار اینه که برای پایین آوردن هزینه اولیه، لوله گالوانیزه می‌خرند و بعد میارن برای خم‌کاری سنگین. ما بهشون میگیم این کار یعنی شما پول گالوانیزه رو دور ریختید. یک پروژه در اصفهان داشتیم که مشتری اصرار داشت همین کار رو بکنه. بعد از خم، مجبور شد برای ترمیم پوشش دو برابر هزینه کنه و آخرش هم کیفیتش مثل اول نشد. توصیه ما اینه که همیشه برای مشاوره خرید با یک متخصص مشورت کنید تا بهترین مسیر رو برای تامین مصالح پروژه خودتون انتخاب کنید.”

– نقل قول از مدیر یک کارگاه خم‌کاری باسابقه

تأثیر بر قیمت دستگاه خم کن لوله

شاید بپرسید این موضوع چه ربطی به قیمت دستگاه خم کن لوله دارد؟ ارتباط مستقیم است. اگر پروژه‌های شما عمدتاً با لوله‌هایی با ضخامت و قطر کم سروکار دارد، خرید مستقیم از کارخانه یک دستگاه خم کن لوله هیدرولیک یا برقی (برای خم سرد) می‌تواند بسیار قیمت مناسب تری داشته باشد. این دستگاه‌ها به شما اجازه می‌دهند لوله‌های پوشش‌دار را بدون آسیب کامل به پوشش (فقط ترک‌های مویی در گالوانیزه) خم کنید و هزینه هنگفت حرارت‌دهی و ترمیم کامل پوشش را حذف نمایید. در نتیجه، هزینه تمام شده پروژه شما به شدت کاهش می‌یابد. این کارا رو معمولا مهندسای باتجربه انجام میدن.

یهویی فاز عوض میشه

حالا دو دوتا چهارتا کن ببین چی به چیه. فکر کن رفتی بازار، یه دست لباس پلوخوری خریدی، بعد با همون لباس بری فوتبال! چی میشه؟ لباس جر می‌خوره، گِلی میشه، داغون میشه! اینم همونه دیگه. لوله با روکش، لباس پلوخوریشه. خم گرم هم حکم همون فوتبال تو زمین خاکی رو داره. نمی‌تونی انتظار داشته باشی لباس سالم بمونه که! پس اول برو فوتبال تو بکن (خم‌کاری)، بعد که خاکات رو تکوندی (تمیزکاری)، برو اون لباس خوشگله رو بپوش (پوشش‌دهی). به همین سادگی!

محاسبه هزینه ترمیم: فرمولی که باید بدانید

اگر به هر دلیلی مجبور به ترمیم پوشش سوخته شدید، باید بدانید که این یک فرآیند تخصصی و گران است. هزینه ترمیم به صورت خطی قابل محاسبه است:

Crepair=(Ablast×Pblast)+(Acoat×Pcoat)+Clabor+CmaterialC_{repair} = (A_{blast} \times P_{blast}) + (A_{coat} \times P_{coat}) + C_{labor} + C_{material}

  • CrepairC_{repair}: هزینه تمام شده ترمیم (به تومان)
  • AblastA_{blast}: مساحت ناحیه‌ای که نیاز به سندبلاست دارد (به متر مربع)
  • PblastP_{blast}: قیمت سندبلاست هر متر مربع
  • AcoatA_{coat}: مساحت ناحیه‌ای که نیاز به پوشش مجدد دارد (به متر مربع)
  • PcoatP_{coat}: قیمت اجرای پوشش ترمیمی هر متر مربع (مثل رنگ زینک ریچ)
  • ClaborC_{labor}: هزینه نیروی انسانی برای انجام کار در محل
  • CmaterialC_{material}: هزینه مواد مصرفی جانبی

این هزینه تقریباً همیشه از هزینه اجرای پوشش اولیه روی قطعه خام بیشتر است.

نتیجه‌گیری

خم‌کاری گرم و پوشش‌های محافظ لوله (رنگ و گالوانیزه) ذاتاً با یکدیگر ناسازگارند. حرارت بالا بلاشک باعث سوختن و تخریب کامل این لایه‌های محافظ می‌شود. راهکار صحیح، استاندارد و در نهایت اقتصادی، انجام تمام فرآیندهای شکل‌دهی و خم‌کاری روی لوله خام و سپس اجرای پوشش نهایی است. سرمایه‌گذاری روی یک دستگاه خم سرد مناسب، مانند یک دستگاه برقی دقیق، می‌تواند در بسیاری از پروژه‌ها جایگزین هوشمندانه‌ای برای خم گرم باشد و با حفظ پوشش لوله، به شکل چشمگیری در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند. دونستن این نکات قبل از استعلام قیمت از هر فروشگاه اینترنتی خیلی مهمه.


منبع علمی:

  • P. S. F. Corrêa, et al. (2017). “Influence of Heat Input on the Microstructure and Corrosion Resistance of Zinc-Coated Steel”. Journal of Materials Engineering and Performance.
  • این مقاله تحقیقاتی به طور مشخص تأثیر حرارت (مانند آنچه در جوشکاری یا خم‌کاری گرم رخ می‌دهد) را بر روی پوشش گالوانیزه (روی) بررسی می‌کند. نتایج نشان می‌دهد که حرارت بالا منجر به تبخیر فلز روی، تشکیل ترکیبات بین‌فلزی شکننده (Fe-Zn) و در نهایت، کاهش شدید مقاومت به خوردگی در ناحیه تحت حرارت (HAZ) می‌شود. این منبع به صورت علمی تأیید می‌کند که پوشش گالوانیزه در دماهای بالا کارایی خود را از دست می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *